Pénzügyek

Indonéziában, így Balin is a használt pénznem az Indonéz Rúpia (IDR)
1 USD = 13.000 IDR
1 HUF = 48 IDR
1 EUR = 14.000 IDR

Pénzváltás, pénzfelvétel
Sok országban esélytelen rúpiát venni, ha mégis lenne valahol, az többszörös áron. Inkább USD-t váltsatok, ha jöttök. Elfogadják sok helyen itt is, de érdemes beváltani helyben. Sok pénzváltó átvág, ezért résen kell lenni! De korábban kellett volna felkelniük, mert mi találtunk olyan váltót, akitől rendesen, átverés nélkül távoztunk. Egyébként kis józan paraszti ésszel sejthető, hogy az ábrán látható „Money Changer”-ek közül melyiket érdemes választani – a kis, bódészerű pénzváltók általában nem megbízhatóak az „authorized” felirat ellenére sem! A nagyméretű, üvegportálos váltók biztonságosak. Tanács: távozás előtt számoljátok át inkább kétszer a kapott összeget.
A pénzfelvétel drága és szintén veszélyes, mert leolvassák a kártyaadatokat. Felvétel előtt ellenőrizzétek az automatát, nincs-e kamera vagy adatleolvasó az automatában.
Sok helyen – éttermek, élelmiszerboltok, nagyobb üzletek – lehet dombornyomott kártyával fizetni.

Fizetés
A rengeteg 0-át a bankjegyeken kezdetben nehéz megszokni és számolni, ezért figyelni kell mennyi pénzt adunk a boltban, és mindig számoljuk át, mennyit kapunk vissza. Ellenőrizzük le a blokkot is, mert például az akciós terméket akciós árát folyamatosan „elfelejtik” beütni a pénztárgépbe. Sajnos sokan, akik a turistákból élnek, azt gondolják, ha fehér ember vásárol, az biztosan gazdag. Néha csak párszáz vagy ezer rúpiával vernek át, mely egy nyaralás alatt nem nagy összeg, de egyrészt hosszútávon nagy összeggé válhat, másrészt az elv zavaró, hogy túl akarnak járni az eszünkön a Minimartban, a benzinkútnál (erről majd később írok bővebben) vagy a piacon. Éttermekben eddig nem tapasztaltunk ilyen problémát.

Alkudni jó
Ha vásárlásról beszélünk, a kulcsszó az alkudozás. Élelmiszerboltban nem nagyon alkudtunk, talán ott nem is lehet. Ellenben taxisnál, motorbérlésnél, lakásbérlésnél, piacon, strandi ruhaárusnál ügyesen és pofátlanul is megéri alkudni. Még jobb, ha előre tudjuk, hogy körülbelül mi az értéke a választott portékának. Nem számít, mennyire jól alkudunk, és hogy mióta élünk Balin, külföldinek mindig minden drágább, mint a helyieknek. Voltunk például egy templomnál kirándulni, ahol a szemünk láttára adták egy helyinek a felajánlást 5ezerért, míg egyetlen perccel később 20ezret kért tőlünk a hölgy ugyanazért az áruért.